10 листопада 2009 року від причалу Київського міського крейсерського яхт-клубу відправилась у навколосвітню подорож невелика яхта “Купава”, довжиною всього 9.2 метри. Чотири українські сміливці прямують до Антарктики на наукову станцію ім. Академіка Вернадського. Вони пройдуть уздовж берегів Іспанії і Південної Америки. Далі, з Антарктики, їх шлях проляже через Тихий, Індійський і Атлантичний океани, Середземне море (загальна довжина шляху – приблизно 58 тис. км.). Найскладніша ділянка – мис Горн, який пройшли одиниці яхтсменів. Яхта “Купава” повинна стати першою українською яхтою, котра обігне мис Горн проти “шерсті”, тобто – з Атлантичного океану в Тихий, що значно ускладнює маршрут. Проте, це не лякає досвідчених яхтсменів. Подорож, за розрахунками екіпажу, триватиме приблизно півтора року.
Екіпаж:
Капітан яхти “Купава” Бондар Юрій Васильович – відомий яхтсмен та конструктор яхт, учасник кількох морських та океанських переходів (UT6UF).
Члени екіпажу:
Деймонтович Валерій Броніславович – ветеран яхт-клубу, найстарший член екіпажу, йому 72 роки.
Зубенко Андрій Віталійович – чемпіон України з вітрильного спорту (UT6UE).
Іллєнко Михайло Герасимович – яхтсмен, кінорежисер.
У дорогу з собою вони взяли 100 українських фільмів, бібліотеку книг. В різних країнах планується організовувати зустрічі з діаспорою, а в Антарктиці провести перший кінофестиваль для вчених. Там же Михайло Іллєнко хоче зняти кадри для своєї нової художньої стрічки про українця Івана Доценка, котрий колись потрапив у сталінські табори на Далекому Сході, зумів втекти, перебрався до Америки, де став вождем племені індійців. На шостому континенті будуть відзняті епізоди, які у фільмі проходять на Чукотці і Алясці.
Яхтсмени взяли в подорож декілька десятків банок тушкованого м'яса, консерви, згущене молоко, величезний мішок круп, макарони, сухофрукти, горіхи, цукор, а також 40 кілограмів меду і 37 кілограмів сала – подарунок друзів із Західної України.
Спонсорів у яхти немає, державу про допомогу також не просили. Плавання організовано тільки на особисті кошти екіпажу та завдяки безкорисній допомозі друзів.
Велику частину маршруту планується пройти під вітрилами. Але, в екстренних випадках, буде використовуватись і двигун. Отже, взяли з собою запас солярки, на якій також працює і бортова піч.
Яхта обладнана засобами радіозв’язку – короткохвильвою радіостанцією та двома ультракороткохвильовими. Юрій Бондар та Андрій Зубенко є радіоаматорами, то ж за певним розкладом і на домовлених частотах вони виходять в ефір, спілкуються з аматорами. Правда, у Чорному морі яхту чекало перше випробування, – потужний шторм. Водою залило радіостанцію, котру згодом все ж вдалося відремонтувати. Багато радіоаматорів із різних країн світу уважно слухають ефір, щоб почути голос відважних українських мореплавців. Всі, кому поталанить встановити радіозв’язок з екіпажем “Купави”, отримають диплом з автографами членів екіпажу. Цей диплом заснований з ініціативи дружньої команди українського радіопорталу – Володимира Степаненка (UZ1RR) та Миколи Доломанського (UT7RA). Перший зразок ламінованого диплому був урочисто переданий в Херсоні Анатолієм (UY5HF) екіпажу яхти, і цей диплом буде з ними на протязі всього плавання.
Детальну інформацію про плавання української яхти “Купава”, мапу з відображенням пройденого шляху, очікувані погодні умови по маршруту яхти, частоти та час виходу на радіозв’язок, фотоальбоми і багато іншого, можна отримати за адресою: http://uarl.com.ua/ Український радіопортал є основною іноформаційною підтримкою подорожі яхти "Купава" навколо світу.
Побажаємо відважним українським яхтсменам на яхті “Купава”, послідовникам капітана Юрія Лисянського, першого українця (із міста Ніжина), котрий у 1803-1806 роках здійснив навколосвітню подорож на кораблі “Нева”, сім футів під килем та переможного повернення на рідну землю.
73! Петро Грицай, US1REO
20 12 2009